Goda nyheter

I korthet:

Vietnam: Cyberdissident fri
I samband med en amnesti för att markera Vietnams nationaldag den 2 september släpptes samvetsfången Pham Hong Son ur fängelse. Men han ska stanna kvar i husarrest i upp till tre år och Amnesty kräver att han friges helt.

Pham Hong Son, affärsman och läkare, greps i mars 2002 för att han hade översatt en artikel från USA:s ambassads hemsida om demokrati till vietnamesiska. Han dömdes till 13 års fängelse för »spioneri«, men efter internationella protester sänktes straffet till fem års fängelse.

Iran: Facklig ledare fri mot borgen
Mansour Ossanlu, ledare för fackföreningen vid bussbolaget Sherkat-e-Vadhed, som driver trafiken i huvudstaden Teheran med förorter, frigavs mot borgen den 9 augusti. Borgenssumman uppgick till 150 000 000 Toumans, vilket motsvarar över 1,2 miljoner svenska kronor. Mansour Ossanlu hade suttit fängslad i sektion 209 i Evin-fängelset i Teheran sedan 22 december 2005. Fackföreningen vid bussbolaget bildades 1979, men förbjöds. 2004 återuppstod den och har organiserat tusentals anställda vid bolaget. Den är dock inte erkänd av myndigheterna i Iran.

Enligt uppgift ska Mansour Ossanlu tillsammans med 17 andra fackföreningsaktivister ställas inför rätta i avdelning 14 vid revolutionsdomstolen i Teheran.

Moldavien: Dödsstraffet avskaffat
Den 5 juli skickade Amnesty ett brev till president Vladimir Voronin och premiärminister Vasile Tarlev och välkomnade att det moldaviska parlamentet röstat för att avskaffa den paragraf i författningen som medger utdömande av dödsstraff under speciella omständigheter. Därmed har 125 av världens
länder avskaffat dödsstraffet i lag eller i praktiken.

102 stater anslutna till ICC
Internationella brottmålsdomstolen, ICC, får allt fler parter. Nu har 102 stater anslutit sig till ICC, vars uppgift är att döma krigsförbrytare. Den 18 augusti blev Komorerna det 28:e landet i Afrika som ansluter sig och den 22 augusti meddelades att karibiska Saint Kitts och Nevis blev land nummer 23 i Amerika som ratificerar Romstadgan.

Honduras: Bröder frigivna

Leonardo Miranda(tv) och Marcelino Miranda(th), två bröder som har tillbringat över tre år i fängelse har nu frigetts. De hade dömts till 25 års fängelse efter en dom som byggde på falska bevis. Domen sågs som en vedergällning för deras engagemang i Copinh, en organisation som arbetar för rätten till jord för ursprungsfolk i Montaña Verde. Efter frigivningen tackade Marcelino alla som arbetat för hans sak.

Ekvatorialguinea: Samvetsfångar frigavs
För att fira president Teodoro Obiang Nguema Mbasogos 64-årsdag tillkännagavs den 4 juni att 42 personer, däribland samvetsfångar och politiska fångar, fått amnesti. Alla kvinnor, minderåriga och män över 70 år som sitter i fängelse omfattades av amnestin.

Amnesty välkomnade amnestin men ifrågasatte att fångar hade tvingats frånsäga sig rätten att delta i politiska aktiviteter under en 10 års period.
Bland de frigivna finns mellan 10 och 15 samvetsfångar, alla medlemmar i FDR, de republikanska demokratiska krafternas parti. De dömdes 2002 till fängelsestraff på nästan sju års fängelse för försök att störta regeringen och avtjänade sina straff i Black Beach Prison i huvudstaden Malabo. Alla de dömda hade torterats i häkte.

En av de frigivna, Weja Chicampo, hämtades från fängelset och sattes på ett flygplan till Spanien, den forna kolonialmakten, utan att hans familj underrättades.

Han är en av ledarna för Rörelsen för ön Biokos självbestämmande och har suttit i häkte sedan 4 mars 2004. Vid ankomsten till Madrid sade Weja Chicampo att han var överväldigad över alla brev som skickats från Amnestymedlemmar. Han hade inte fått se alla brev själv, men hans kusin hade hållit honom underrättad.

Filippinerna: Dödsstraffet avskaffas (igen)
Den största omvandlingen av dödsstraff någonsin genomfördes den 15 april då president Gloria Arroyo beslöt att 1 230 fångar som hade dömts till döden sedan 1994 skulle slippa avrättas.

Den 6 juni röstade de bägge kamrarna i den filippinska kongressen för att avskaffa dödsstraffet, ett beslut som välkomnades av Amnesty. 1987 blev landet det första i Asien som i modern tid avskaffat dödsstraffet, men efter ökad brottslighet återinfördes det 1993. År 2000 införde dock dåvarande presidenten Joseph Estrada ett moratorium som har gällt fram tills nu. Katolska kyrkan, som har stort inflytande i Filippinerna, har spelat en viktig roll för att landet nu har avskaffat dödsstraffet.

USA: Tysk fånge fri från Guantánamo
»En seger för de mänskliga rättigheterna«. Så beskrev Amnesty beskedet den 24 augusti att Murat Kurnaz hade frigetts från USA:s fångläger på Guantánamo-basen på Kuba. Han hade då suttit fängslad i fyra år och åtta månader utan rättegång eller att ens åtal hade väckts.

Hans mor, Rabiye Kurnaz, har ägnat de senaste åren åt att arbeta för sin sons frigivning. Murat Kurnaz, turk till börden, föddes i Tyskland 1982. Genom att han saknar tyskt medborgarskap har de tyska myndigheterna visat föga intresse för hans fall och de turkiska myndigheterna har varit ointresserade.
Men hans familj, advokater och Amnestymedlemmar runt om i världen har engagerat sig och krävt att Tyskland ska agera.

© Amnesty Press. Citera gärna, men ange källan.
Artiklar i Amnesty Press representerar inte nödvändigtvis Amnesty Internationals åsikter.