Goda nyheter

I korthet:

Republiken Kongo: MR-försvarare släppta mot borgen
Den 28 april frigavs människorättsförsvararna Brice Mackosso och Christian Mounzéo mot borgen. De hade suttit fängslade i Kongo-Brazzaville sedan den 7 april, anklagade bland annat för trolöshet mot huvudman. Trots frigivningen kan de båda männen fortfarande ställas inför rätta, för vad som verkar vara uppdiktade anklagelser.

Turkmenistan: Frigiven efter drygt två år på mentalsjukhus
Gurbandurdy Durdykuliev.

Gurbandurdy Durdykuliev skrev ett brev till regeringen i Turkmenistan där han bad om tillåtelse att ordna en fredlig demonstration mot presidentens styre. Kort därefter, i februari 2004, tvångsintogs Durdykuliev på ett mentalsjukhus. Amnestyaktivisters arbete ledde sedan till att 54 amerikanska parlamentariker bad Turkmenistans president att släppa Durdykuliev. En vecka senare, den 12 april i år, frigavs han.

Förenade Arabemiraten/Syrien: Återsändande stoppat
Den cirka 51-årige Riad ’Abdullah Laila, som sedan 1981 varit medlem i det syriska Muslimska brödraskapet, riskerar inte längre, enligt uppgift, att tvingas återvända till Syrien från Förenade Arabemiraten. Om Laila hade återvänt hade han riskerat att utsättas för kränkning av de mänskliga rättigheterna och tortyr. Enligt uppgift fick han en hjärtinfarkt i fängelset i Dubai och har tidigare genomgått fyra stora hjärtoperationer.

Tunisien: Sjuk tunisier frigiven
Den 48-årige Hachemi Mekki frigavs den 14 mars 2006. Han hade suttit fängslad sedan 1995 då han dömdes till 37 års fängelse för att ha stött en förbjuden organisation. När Mekki fick beskedet om att han skulle friges befann han sig på sjukhus. Enligt en läkare på sjukhuset led Mekki av cancer. Han får fortfarande läkarvård.

Maldiverna: Serietecknare frigiven
Ahmad Ibrahim Didi.

I februari släpptes samvetsfångarna Ahmad Ibrahim Didi och Naushad Waheed efter att ha suttit fyra år i fängelse. Didi dömdes till livstids fängelse 2002 på grund av att han publicerat regeringskritiska artiklar på Sandhaanu, en internettidning. Waheed, konstnär och serietecknare, fängslades samma år efter att ha kontaktat Amnesty och deltagit i kritiska debatter om regeringen.

Libyen: 130 politiska fångar frigivna
I början av mars frigavs 130 politiska fångar, däribland 85 medlemmar av Muslimska brödraskapet. Många av dem hade suttit fängslade sedan 1998. Amnesty betraktar frigivningarna som ett viktigt steg mot en förbättring av situationen för de mänskliga rättigheterna i Libyen, men oroar sig att många av dem verkar vara villkorliga.

Sri Lanka: Dödshotad tamil flyr landet
Professor Ratnajeevan Hoole, vicekansler vid universitet i Jaffna, Sri Lankas viktigaste tamilska stad, lämnade landet den 20 april och befinner sig nu i säkerhet utomlands. Han tackade Amnestymedlemmar för att de skickat vädjanden. Hoole är själv tamil men tillhör inte LTTE, de tamilska befrielsetigrarna och hade hotats till livet av kretsar som misstänks stå LTTE nära.

Chile: U2 mottog MR-pris på Nationalstadion
Bono från U2 och Michelle Bachelet på Nationalstadion i Santiago den 26 februari.

Den 26 februari delade Chiles president Michelle Bachelet ut Amnestys utmärkelse »Ambassador of Conscience« till det irländska bandet U2 för deras arbete för mänskliga rättigheter.
Ceremonin hölls på Nationalstadion i Santiago där tusentals chilenare hölls fängslade efter Pinochets militärkupp 1973. Michelle Bachelet fängslades själv och torterades innan hon 1975 gick i exil.
– För 20 år sedan spelades musik på den här stadion för att dölja fruktansvärda brott mot mänskliga rättigheter. I dag spelades musik i syfte att utöva påtryckningar för implementeringen av ett MR-program i Chile, sade Sergio Laurenti på Amnesty.

Iran: Samvetsfånge frigiven
Den 17 mars frigavs journalisten Akbar Ganji från Evin-fängelset efter att ha suttit fängslad i sex år. Han greps i april 2000, tillsammans med 17 andra journalister och intellektuella efter att ha deltagit i en kulturkonferens i Berlin. Ganji dömdes till tio års fängelse för att ha »deltagit i handlingar mot den nationella säkerheten« och »propaganda mot det islamiska systemet«. Straffet sänktes senare till sex månader, men drygt ett år senare ställdes han återigen inför rätta och dömdes denna gång till sex års fängelse.
I fjol hungerstrejkade Ganji i två månaders tid i protest mot att han förvägrats läkarvård för sin kroniska astma. Efter hungerstrejken hölls han i isoleringscell.

Irak: Samvetsfånge frigavs med ursäkt
Den 3 april frigavs Kamal Sayid Qadir, en österrikare med kurdiskt ursprung, som suttit fängslad i Irak sedan slutet av 2005. Han var anklagad för förtal efter att ha skrivit två artiklar på internet där han kritiserade ledarskapet inom ett av den kurdiska regionens två ledande partier; KDP. Hans fall prövades i en domstol i Arbil i december 2005 och Kamal Sayid Qadir dömdes då till hela 30 års fängelse.
En högre domstolsinstans upphävde dock den fällande domen, och den 26 mars genomfördes en ny rättegång där domen istället blev 18 månaders fängelse. Men Kamal Sayid Qadir frigavs innan dess och fick dessutom en officiell ursäkt från premiärministern i den kurdiska regionala regeringen i Irak.

© Amnesty Press. Citera gärna, men ange källan.
Artiklar i Amnesty Press representerar inte nödvändigtvis Amnesty Internationals åsikter.