Goda nyheter
Madagaskar: Land nummer 106 i ICC

Den 14 mars ratificerade Madagaskar Romstadgan. Det innebär att 106 länder nu har anslutit sig till stadgan som ligger till grund för Internationella brottmålsdomstolen, ICC. Den 23 juni ska ICC:s första rättegång inledas. Målet gäller Thomas Lubanga, ledare för UPC, Unionen av kongolesiska patrioter, en milisgrupp som var verksam i Ituriregionen i nordöstra delen av Demokratiska republiken Kongo.

Marocko: Kunglig nåd

Åtta medlemmar i Marockanska förbundet för mänskliga rättigheter har frigetts sedan kung Mohammed VI benådat dem. Sju av de åtta männen hade gripits vid Första maj-firandet 2007 då de ropade slagord som var kritiska mot kungen. De dömdes till fängelsestraff på mellan tre och fem år för att ha underminerat monarkin. Ytterligare tio män som hotades av åtal för samma brott omfattades av kungens benådning. Kritik mot monarkin är fortfarande tabu i Marocko.

Iran: Kvinna benådad efter elva år

Mokarrameh Ebrahimi frigavs den 17 mars från fängelset i Choubin efter att ha suttit fängslad i elva år. Hon hade dömts till döden genom stening efter att befunnits skyldig till »äktenskapsbrott« tillsammans med Ja’far Kiani som hon har två barn med.
Paret skulle offentligt stenas den 17 juni 2007 men efter en proteststorm både i Iran och internationellt, bland annat från Amnesty, stoppades avrättningen. Den 5 juli avrättades dock Ja’far Kiani genom stening. Irans högste andlige ledare, ayatolla Ali Khamenei förmodas ha fattat beslutet att Mokarrameh Ebrahimi skulle benådas. Enligt Amnestys källor finns fortfarande minst tio kvinnor och två män som hotas av stening till döds.

Guatemala: Historisk rättegång

Den 10 mars inleddes den första rättegången någonsin i Guatemala om »försvinnanden« under inbördeskriget 1960-1996, då minst 200 000 dödades, varav omkring 45 000 personer »försvann«. Felipe Cusanero, en tidigare medlem i en paramilitär styrka, ställdes inför rätta i samband med sex personers försvinnanden i byn Choatalum 1982–84.

Alyaksandr Zdzvizhkou. Foto: Charter97.org

Vitryssland: Journalist frigiven i förtid

Den 22 februari omvandlades ett tre års fängelsestraff till tre månader av högsta domstolen i Vitryssland och Alyaksandr Zdzvizhkou frigavs från fängelset. Han var tidigare biträdande redaktör för tidningen Zhoda (Idag) och hade dömts för att 2006 ha publicerat danska Muhammedkarikatyrer i samband med en artikel om protesterna mot Jyllands-Postens publicering. Amnesty ansåg att han var samvetsfånge och anser att den fällande domen bör upphävas helt.

Ibrahim Manzo Diallo. Foto: François Bergeron.

Niger: Journalist frigiven

Den 31 oktober åtalades tidningsredaktören Ibrahim Manzo Diallo för delaktighet i en kriminell organisation genom sina kontakter med MNJ, en väpnad oppositionsrörelse bland tuaregfolket i Niger. Amnesty betraktade honom som samvetsfånge som fängslats för sitt journalistiska arbete. Han blev villkorligt frigiven 6 februari och skickade ett tack till Amnestys medlemmar: »Ett stort tack från mig och min familj. Tack vare den internationella mobiliseringen har jag blivit frigiven«.

Mahmoud Salehi. Foto: AI

Iran: Facklig ledare frigiven

Den 6 april frigavs Mahmoud Salehi mot borgen. Han hade då avtjänat ett år i fängelse efter att ha gripits i samband med Första maj-firandet i Saqez 2004 då ett oberoende arbetarmöte hölls. Salehi är en av grundarna av bageriarbetarfacket i Saqez. Fria fackföreningar är inte tillåtna i Iran och Salehi dömdes ursprungligen till fyra års fängelse, men straffet reducerades i högre instans.

I ett gemensamt uttalande välkomnade Amnesty, Internationella fackliga samorganisationen, IFS, och Internationella transportarbetarefederationen, ITF, frigivningen. Men de påminde om nya anklagelser mot Salehi och uttryckte en misstanke om att detta har samband med den globala aktionsdag Amnesty, IFS och ITF genomförde den 6 mars för att kräva frihet åt Salehi och Mansour Ossanlu, bussarbetarfackets ordförande i Teheran. Ossanlu är fortfarande fängslad.

Daniel Bekele och Netsanet Demissie. Foto: PRIVAT/AI

Etiopien: Två samvetsfångar frigivna

Den 28 mars frigavs Daniel Bekele och Netsanet Demissie efter att presidenten hade benådat dem. De två männen, som Amnesty betraktade som samvetsfångar, frigavs sedan de undertecknat ett brev där de »medgav misstag« som ska ha begåtts i samband med valet 2005. De är bägge framstående människorättsaktivister och Bekele är aktiv i ActionAid medan Demissie är grundare av en organisation för social rättvisa.

Amnesty fick inte närvara vid rättegången som avslutades i juli 2007 då de dömdes till 30 månaders fängelse.
De var samvetsfångar och måste få kompensation för den tid de suttit fängslade, sade Erwin van der Borght, chef för Amnestys Afrikaprogram i en kommentar.

© Amnesty Press. Citera gärna, men ange källan.
Artiklar i Amnesty Press representerar inte nödvändigtvis Amnesty Internationals åsikter.