Vägrades abort – dog i Galway
Den indiska kvinnan Savita Halappanavar avled den 28 oktober på ett sjukhus i Galway i västra Irland. Hon och hennes make, Praveen Halappanavar, arbetade i Irland och hon var gravid i 17:e veckan när hon uppsökte sjukhus på grund av magsmärtor. Läkarna konstaterade att hon var på väg att få missfall men vägrade göra en abort då fostret uppvisade livstecken.

Kvinnan hade svåra plågor men trots parets vädjan om abort vägrade läkarna och sade enligt makens uppgift att ”detta är ett katolskt land”.
När fallet blev känt i mitten av november utbröt en storm av protester. Demonstrationer hölls i Indien och i Stockholm organiserade folkpartiet en protest utanför Irlands ambassad.

I den irländska huvudstaden Dublin demonstrerade tiotusentals personer i protest mot dödsfallet och krävde att aborter ska genomföras om kvinnans liv är i fara.
Amnesty krävde i ett uttalande att den irländska regeringen klargör huruvida landets lagar och tillämpningen av dessa när det gäller tillgång till abort står i överensstämmelse med internationella människo-rättslagar.
– Internationella lagar är entydiga om kvinnors rätt att få en säker och legal abort när deras liv är i fara, sade Colm O´Corman, chef för Amnesty International på Irland.

Ulf B Andersson

© Amnesty Press. Citera gärna, men ange källan.
Artiklar i Amnesty Press representerar inte nödvändigtvis Amnesty Internationals åsikter.