Ettan | Notiser per land | De tio senaste notiserna

2006-11-07 16:31

IRAK

57 poliser åtalas för tortyr

Det irakiska inrikesministeriet förklarade på tisdagen att 57 personer i den irakiska poliskåren ska åtalas för tortyr. De tortyrmisstänkta, däribland en general och 19 officerare har tagits ur tjänst. Nyhetsbyrån AP rapporterar att detta är första gången poliser i Irak åtalas för tortyr.
Poliserna misstänks ha nära kontakter med de shiamuslimska dödspatruller som dagligen anklagas för kidnappningar och mord.

Det sekteristiska våldet har trappats upp sedan i februari då en av shiamuslimernas heligaste platser utsattes för ett bombattentat. Varje månad kidnappas och mördas hundratals civila. Döda kroppar, ofta med spår av tortyr och misshandel, hittas varje morgon i huvudstaden Bagdad.
På tisdagen hittades 12 kroppar i floden Tigris, drygt tre mil söder om Bagdad. Alla hade ögonbindlar och var bakbundna. Männen bar spår av tortyr och hade skjutits ihjäl på nära håll.

Den nuvarande regeringen i Irak domineras av shiamuslimer och flera av partierna har egna milisstyrkor som opererar fritt. Inrikesministeriet ansvarar för landets säkerhetsstyrkor, och en del av dessa anses vara ansvariga för ett stort antal sekteristiska mord. Bland de miliser som utpekas för ett stort antal övergrepp finns Badr-milisen och Mahdi-armén.

Den 4 oktober upplöstes den åttonde brigaden i irakiska polisens andra division i Bagdad. 800 poliser togs då ur tjänst. USA:s militär anklagade polisenheten för att ha varit inblandad i en händelse den 1 oktober då 26 sunnimuslimska livsmedelsarbetare kidnappades i sydvästra Bagdad. 10 av arbetarna hittades senare mördade. Nyhetsbyrån IPS rapporterade att poliserna i åttonde brigaden använde fordon från inrikesministeriet och att en del var iförda de svarta uniformer dödspatrullerna använder.

Enligt AP hjälper också irakisk polis dödspatrullerna genom att tillåta deras fordon att trotsa utegångsförbud och få fri passage genom vägspärrar. Enligt tisdagens besked från inrikesministeriet hade poliserna som nu ska åtalas ägnat sig åt tortyr i ett fängelse i östra Bagdad som kallas Site No 4.

Iraks största sunnimuslimska parti, Irakiska islamiska partiet, anklagade på tisdagen ”kriminella miliser” för att ha legat bakom söndagens brandattacker mot två moskéer i västra Bagdad. Partiet krävde att regeringen fördömer attackerna.

På måndagen meddelade Ali al-Lamy, ordförande i det Högsta nationella rådet för de-baathifiering, att ett lagförslag ska läggas fram som ska göra det möjligt för medlemmar i Baath-partiet att få tillbaka sina jobb.
Under Saddam Husseins styre hade partiet över en miljon medlemmar. När partiet förbjöds efter USA och Storbritanniens invasion 2003 sparkades medlemmar i partiet från sina positioner i det irakiska samhället. Den amerikanska ockupationsmakten beslöt senare att låta officerare bli medlemmar i säkerhetsstyrkorna och tusentals lärare återanställdes.
Enligt BBC skulle enligt lagförslaget alla tidigare medlemmar i partiet, utom 1 500 i toppkadern, få tillbaka sina arbeten eller få rätt till pension.

Läs mer! Human Rights Watch: Sätt stopp för inrikesministeriets dödspatruller

”Värre tortyr än under Saddam Hussein” (Amnesty Press 25 september)

Källa: Associated Press

Ulf B Andersson

Detta är en nyhetsnotis från Amnesty Press omvärldsbevakning.

Notiser per land | De tio senaste notiserna